Rond de feestdagen en daarna is het nog steeds gebruikelijk om jouw partners en zakenrelaties relatiegeschenken te geven. Als een bedankje voor het afgelopen jaar. Met het relatiegeschenk spreek je waardering uit voor de goede zorgen en het succes dat je gezamenlijk hebt behaald. Maar dat is niet de enige reden om een relatiegeschenk te geven. Je kunt er immers ook andere voordelen mee behalen. In dit artikel lees je welke voordelen dat zijn.
Reclame voor jouw bedrijf maken
Van een goed fles wijn tot aan een paraplu en van een aansteker tot aan een pakket met snacks. Relatiegeschenken zijn er in verschillende soorten en maten, maar bij het kiezen van het juiste relatiegeschenk is het een goed idee om voor iets te kiezen dat je kunt laten bedrukken. Zoals een paraplu, een bidon of een thermosfles. Op die manier kun je heel slim reclame maken voor je bedrijf. Vooral wanneer je relaties het product gaan gebruiken. Daarnaast wordt de gebruiker steeds geconfronteerd met jouw bedrijfslogo of naam en dat wekt een positieve associatie met jouw bedrijf op.
Positieve mond-tot-mondreclame
Een mooi en bruikbaar relatiegeschenk zorgt ook voor een positieve mond-tot-mondreclame, want jouw relatie gaat over het leuke geschenk iets vertellen. In de privésfeer, maar ook tijdens belangrijke vergaderingen en bijeenkomsten. Vergis je niet, op ieder contactmoment kan jouw bedrijf ter sprake komen en dan is het de truc dat er positief over jou gesproken wordt. Door een mooi relatiegeschenk te geven scoor je punten en is het haast een zekerheid dat je bij jouw relatie in een positief daglicht staat. Wanneer jouw partner of klant vol lof over jouw organisatie spreekt, is de kans groter dat andere zakenrelaties ook interesse tonen in jouw producten en/of diensten.
Nieuwe producten en/of diensten promoten
Het geven van een geschenk is ook een perfect moment om jouw nieuwe producten en/of diensten te promoten. Zo kun je bijvoorbeeld een sample van een product of een informatiebrochure bij het cadeau voegen. Zo worden jouw relaties geattendeerd op dat je een nieuw product in het assortiment hebt. Dat geldt ook voor het promoten van nieuwe diensten, hoewel het dan iets lastiger is om een tastbaar product bij het cadeau te voegen. Maar een mooie flyer of brochure met meer informatie over jouw dienst bijvoegen behoort zeker tot een mogelijkheid.
Relatiegeschenk als beloning
Een groot aantal bedrijven gebruiken het relatiegeschenk ook als een beloning. Bijvoorbeeld als je met een partner een uitzonderlijke prestatie hebt neergezet. Dan wil je hem of haar natuurlijk niet afschepen met een flesje wijn van een paar euro. Zo kun je kiezen voor duurdere, minder dure en goedkopere relatiegeschenken die je verdeeld over jouw partners en klanten. Afhankelijk van de prestaties geef je jouw relatie het cadeau dat bij de prestaties past. Het is overigens ook niet ongebruikelijk dat deze relatiegeschenken worden verdeeld onder personeelsleden. Die net even iets meer heeft gedaan dan zijn of haar collega.
Boodschap overbrengen
Als bedrijf wil je misschien een boodschap overbrengen op klanten en dat kan je doen door een relatiegeschenk te thematiseren. Ben jij bijvoorbeeld een gulle donateur van een stichting? Dan kan je bijvoorbeeld uit naam van jouw partner een donatie doen en dat bij hem of haar kenbaar maken. Soms kun je ook met een cadeau vertellen dat jouw bedrijf zich inzet voor het milieu. Of dat je trots bent dat jouw bedrijf in een bepaalde streek actief is. Dan zou je bijvoorbeeld het relatiegeschenk kunnen uitbreiden met een streekproduct.