Sinds iedereen 24 uur per dag verbonden is met internet is promotie via een filmpje de meest efficiënte vorm van promotie. Helaas brengt een professionele film vaak grote kosten met zich mee. Een bedrijfsfilm laten maken door een professioneel videoproductiebedrijf is dan ook niet voor iedere organisatie weggelegd. Toch is het niet altijd nodig om onwijs veel geld te besteden aan een goede promotiefilm. Met de juiste creativiteit en een professionele aanpak kun je zorgen dat er met een klein budget strak gemonteerde films gecreëerd worden die aansluiten bij de interesses van de doelgroep waar jouw bedrijf zich op richt. Goede voorbereiding en de juiste apparatuur zijn alles wat je nodig hebt.
De voorbereidingen en de filmdag
Schrijf zelf het verhaal dat je verteld wil hebben en zorg voor een goede voorbereiding. Zorg dat je weet wat je wil vertellen, wie je doelgroep is en hoe je hen het best kunt bereiken. Een goed stappenplan zorgt op de filmdag voor een efficiënte manier van werken waardoor de juiste beelden worden vastgelegd die je later kunt monteren tot een leuke film. Door geen acteurs in te huren maar in plaats daarvan de eigen medewerkers voor de camera te plaatsen worden niet alleen kosten bespaard, maar het komt vaak ook beduidend authentieker over. Daarbij kan gekozen worden om te filmen op mooie openbare locaties.
Apparatuur
Niet iedereen heeft professionele apparatuur en dat is niet altijd noodzakelijk. Afhankelijk van het budget kan er gekozen worden voor de camera van de telefoon of het huren van apparatuur. Dit laatste zorgt voor een grotere variatie mogelijkheid in de beelden en brengt professionele functies en attributen met zich mee. De afwisseling tussen een groothoek en close-up lens voorkomt dat het een saai filmpje wordt en het gebruik van een statief zorgt voor strakke beelden of juist dynamische beelden wanneer gebruik gemaakt wordt van een schouderstatief of gimbal.
Een professioneel statief heeft vaak een waterpas functie, een functie van onschatbare waarde.
Ook het gebruik van een goede microfoon is erg belangrijk. Mooie beelden met onverstaanbare tekst zijn zonde. Om te voorkomen dat professionals nodig zijn is een draadloze dasspeld microfoon een goede optie wanneer de camera geen richtmicrofoon heeft.
Expertise
Professionals komen met een prijskaartje en moeten vaak voor een heel project ingehuurd worden. Het werken met freelancers biedt een voordeliger alternatief. Zij zijn vaak per dag in te huren en brengen de nodige ervaring en expertise met zich mee.
Wanneer er niet met professionals gewerkt wordt, zorg er dan voor dat de juiste mensen de juiste taken toebedeeld krijgen. Degene die de camera bediend moet oog hebben voor detail, zien wanneer de belichting meer of minder moet en het totaalplaatje voor ogen houden. Het onderwerp dient goed in beeld te komen, zonder wegvallende delen. Een missende arm of half afgesneden kapsel wekt geen professionele indruk. Ten slotte dient de focus herhaaldelijk gecontroleerd worden om te zorgen voor continu scherpe beelden.
Ook de video montage dient secuur gedaan te worden. De juiste afwisseling in beelden zorgt voor een goed lopend verhaal en het overbrengen van de boodschap. Voor de juiste sfeer kan achtergrondmuziek gemonteerd worden. Ook hierbij is het belangrijk dat deze past bij de beelden.
Door gebruik te maken van deze eenvoudig tips die voor iedereen toegankelijk zijn kan iedereen, ongeacht het budget, een promotiefilm laten maken waarmee de doelgroep overtuigd kan worden. En niet alleen dat, een leuke film kan gebruikt worden voor online marketing, maar ook voor presentaties en events.